Mattips

När Lena och Steve kommer på besök blir det vegetariskt på menyn. Peter är barnsligt skeptisk och Lena och Steve bjuder alltid på så god mat så det blir dubbelt svårt. Dels ska Peter övertygas om att rätten jag valt är ätbar. Det går inte att ta favorit i repris utan något nytt gott måste hittas. Denna gång googlade jag fram ett recept på fyllda Canellonirör. Till efterrätt tänkte jag mig en liten ostbricka. Men när vi är i affären säger Peter "kan du inte göra cheescake". Den jag brukar kommer ur Cathrine Schücks kokbok Sommarmat och den står i köket hemma på Tjörn. Det blev till att inhandla ingredienser på känsla och sedan googla fram ytterligare ett recept. Hittade två cheescakerecept som funkade sådär och blandade dem.
Här kommer fredagens middagsmeny om någon vill testa:
Svamp- och ostfylld cannelloni
Ingredienser
Portioner: 4
1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, drygt 150 g champinjoner , 1 msk smör eller margarin, 1 tsk salt, 1 krm peppar, 1 tsk italienska kryddor, 150 g ricottaost (tog en burk vilket är 250 gram tror jag), 100 g mascarponeost (även här tog jag en burk vilket är mer än 100 gram), 1 dl hackad persilja , 12 cannellonirör (köp en låda rör och fyll tills fyllningen tar slut, det blir fler än 12).
2 msk vetemjöl, 4 dl mjölk, 2 dl riven ost
Gör så här
Skala och finhacka lök och vitlök. Skölj, ansa och skiva champinjonerna. Fräs de båda löksorterna och svampen imatfettet i en stekpanna tills all vätska kokat in. Krydda med hälften av saltet och pepparn. Låt fräset svalna. Blanda svampfräset med de båda ostsorterna och persilja. Fyll cannellonirören med röran och lägg dem i en lätt smord ugnssäker form.
Rör ut mjölet i lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och låt såsen koka upp under omrörning. Koka såsen ca 3 min. Smaka av med resterande salt och peppar.
Häll såsen över cannellonirören och strö över osten. Gratinera mitt i ugnen i 225°C, ca 25 min.
Cheesecake
Hemma använder jag pepparkakor men här blev det digestive med cirka en tsk kanel.
12 digestivekex
75 gram smör
Smält smöret, krossa kexen och blanda kex och smör. Tryck ut i en ungsform med avtagbara kanter. Jag gjorde inga kanter utan en tjock botten bara. Förgrädda i 175 grader i drygt fem minuter
800 gram philadelphiaost, 1,5 dl strösocker, 1 msk vaniljsocker, 4 äggulor
Rör ihop fyllningen och bred över botten, grädda i ugnen i cirka en timma, låt den svalna och dekorera med bär, vi tog björnbär. Det blev superdupermumsfilibabba!!!!

Och som en bonus, här får ni se mina nya superfräcka (tycker jag) solglasögon!

Kommentarer
Postat av: Anna

JA!! Vill ha!!! Både cheesecake och solbrillor! Fast med tanke på mitt kroppsomfång och dess smygande ökning den sista tiden kanske jag borde nöja mig med brillorna... Guuud så trist! Men fräckt!

2008-10-06 @ 22:39:14
URL: http://ordagranna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0