Ordning och reda

Min vän Helene kollade upp fakta kring andalusierna och nu har även jag koll på läget. Så här ligger det till:
Andalusier ett samlingsbegrepp för spanska/andalusiska hästraser.
Lusitanon och Pura Raza Espaniola(P.R.E) är genetiskt sett identiskt lika.Lusitanon är den portugisiska varianten som har fått sitt namn efter den gamla benäningen på Portugal,nämligen Lusitania.Denna gren av rasen avlas framförallt för att bli något kraftfullare för att passa till tjurfäktning(i Portugal dödas ej tjuren).P.R.E-hästarna är den spanska grenen av rasen och avlas lite smidigare för att mer passa till dressyr och show och för sin skönhet.De härstammarfrån en utdöd hästras:Pyreneiska hästen,korsad med Arabiska fullblod och Berberhästen.
Tack Helene!

Kommentarer
Postat av: Helene Nykvist

Förallandel,det var bara kul o hjälpa till!Kram!H

2008-09-02 @ 21:13:56
Postat av: Anna

Och så fick även jag mig en kurs i min egentliga favvoras! =) TACK!

2008-09-02 @ 22:05:59
URL: http://ordagranna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0