Jurytjänst

Här bara livet dundrar på och jag glömmer både stort och smått. Ett lite småstort som hände bara ett par veckor före jul var att jag kallades till jurytjänst...
Jag hade att infinna mig i rätten en viss datum och tid någon gång i februari, om jag inte dök upp? 1000 pund i böter.

Blev småsvettig ska erkännas. Många papper var det i brevet och när jag läste dem mer ordentligt insåg jag att det fanns kryphål för en nordisk invandrare.

Drogberoende var ingen ursäkt, heller inte sjukdom - tror jag.
Glömska gick också bort.
Men....
Om jag inte hade bott här i fem år totalt från det att jag var 18 så gick jag bort, "fetbort" liksom, puh.
Men...
Pappersexercisen måste göras först. Här finns inga personnummer, ingen kontroll. Jag var tvungen att tala om för dem att jag inte bott här tillräckligt länge, de har inget system som kan tala om det för dem... Vilka dem? De som bestämmer om jurytjänst, vilka det nu är.
Nåväl, fyllde i pappren och fick strax ett brev tillbaka, tack men nej tack liksom.
Skönt, så ingen jurytjänst för mig i England. Och tur är det, jag kan inga lagar alls här utan försöker bara vara som vanligt och hoppas att det som är laglydigt i Sverige funkar här med. Fortkörning - går med bilen här, inte föraren så den fortkörningsbötern som kom på Peters Volvo när han var på tjänsteresa och jag var på hockeyn med barnen? Det blev en prick i Peters körkortsregister, jag är vit som snö :-))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0