Jag vågar påstå...

... att denna midsommarhelg har varit den bästa på väldigt länge, om inte någonsin.

Fredagen var en alldeles vanlig vardag här, på den brittiska ön vet man inget om midsommarstänger och blommor i håret. Så jag var webbredaktör och barnen var i skolan. Men givetvis blev det midsommarmat. Vi hade botaniserat på Ikea och gräddfilen fick ersättas med creme fraishe.
Grundbergs midsommarmeny:
lax
senaps-, inlagd- och kryddsill
köttbullar
färskpotatis kokt i massor av dill
gravlaxsås
öl
nubbe
läsk

Middagsgäster hade vi också, Bitta, en bekant från Sverige, och Linda med pojkvän Fredrik åt med oss.

På midsommardagen begav vi oss in till London och Svenska Sjömanskyrkan som hade midsommarfirande i parken precis bakom kyrkan. Och JA, jag gjorde det, dansade små grodorna, vet inte vem jag hade lovat att göra det. Tror att det var Anna.

Grodbeviset...

Vi hade släpat med oss Emils sparkcykel på tunnelbanan och tåget vilket visade sig vara ett lyckokast. Lukas var inte med, så det var bara jag, Peter och Emil. Vi promenerade genom parker och längs Thames på vår väg mot tågstationen. En helt underbar dag med en mycket lycklig Emil. God middag på italiensk restaurang blev det också. Bord på uteserveringen med utsikt över alla mäktiga engelska byggnader som kantar floden.

Vi hittade denna privata kyrkogård... Har jag aldrig sett förr. En del gravar var som små parker med bänk för den som vill sitta ner en stund. Allt detta såg vi givetvis genom staketet, in kom man inte.

Igår struntade vi i sommarmarknaden på Emils skola och picknick med vänner i parken. Havsabstinensen var alltför stor. Vi åkte till Poole och havet och badade och solade - HELT UNDERBART!

Långt blogginlägg blev det men så var det en händelserik helg också.

Postat av: Lena Särnholm

Storbritannien rules - det bevisar om inte annat dina midsommarbilder. Varför fira midsommar i Sverige när det är så mycket bättre utomlands?

2010-06-28 @ 13:33:20
Postat av: Emma

Härligt att ni hade en så fin midsommar! Kram!

2010-06-29 @ 20:49:13
Postat av: Ingrid Stenegren Lackfors

Hej Annika, vilka härliga bilder från ert midsommarfirande. Vi har varit på resande fot rån dagen före midsommar då vi åkte till Dalarna för att ha den årliga träffen med Annies adoptionsgrupp. Vi bodde i Orsa och på midsommarafton åkte vi ner till "byn" för att vara med om deras traditionella midsommarfirande. Folk stod kantade längs med gatorna och anslöt till det "tåg" med spelemän, vagn dragen av 2 små hästar och i här satt en dam och två små söta flickor också. Till slut var det flera tusen som deltog i denna parad och slutligen hamnade vi på Orsa camping där midsommarstången restes(en flaggstång som smyckats) Vi blev inte kvar länge här för på denna campingen hade ett nöjesfält slagit upp sina pålar och jag kan inte påstå att dessa två evenemang passar ihop precis. vi åkte tillbaka till vårt hus som vi hyrt och firade en egen midsommar istället(vi var ju ett nätt gäng på 14 vuxna och 13 barn så vi klarade oss bra själva) Efter Orsa vistelsen åkte vi till Skara sommarland och vistades där några dagar och sedan var en familj med hit hem och var kvar tills igår. Nu ska vi ut med vår båt som vi inköpt och pröva hur det är att sova över i denna några dagar. Solen skiner och det är härlig sommarvärme. Ha det så gott så ses vi snart. Kramar Ingrid.