Man hinner med mycket på ett par dygn

Så har jag varit i Sverige på blixtvisit. Det var begravning för Maggan i Kungsladugårds kyrka i onsdags. Fast jag får börja från början!

FLYGSTREJK
Svärmor hade nämnt en flygstrejk men när jag på tisdagen fick sms av SAS att jag kunde checka in genom att bara svara YES på sms:et så gjorde jag det och glömde allt vad strejk heter. På kvällen skulle vi quiza på puben och strax före vi skulle gå kollade jag nyheterna på nätet. Och ser att det är strejk och att SAS ställer in plan. Mest inrikes (Sverige) men även ett par utrikes, givetvis mitt plan. Vi ser detta strax före åtta engelsk tid, Sverige är en timma senare. SAS kundservice i Sverige stänger åtta. Den här i England stänger tio, men just i tisdags kväll hade de stängt tidigare - internmöte. På SAS hemsida stod det bara att om man drabbades av inställt flyg skulle man åka till flygplatsen så fick man bokas om till ett senare flyg. Det funkade ju inte för mig som då hade missat begravningen. Så det blev ingen quiz utan istället färd till Heathrow och ombokad biljett. Fick åka två timmar tidigare, byta i Köpenhamn, och landa 15 minuter tidigare än jag skulle gjort.

BEGRAVNING
Begravningen för Maggan hölls i Kungsladugårds kyrka där vi var mycket som barn. Miniorer, juniorer och öppet hus. Kyrkan var sig lik men eftersom vi blivit större kändes den lite mindre. Det var en fin och ledsam cermoni. Det är orättvist att somliga går bort alldeles för tidigt. När Therese mamma, som var Maggans bästis, grät som värst viskade jag till Therese "du ger tusan i att gå och dö". Fy för att mista sin bästa vän. Precis som vid Palles begravning så funderade jag på hur jag vill att min egna begravning ska vara. Jag har två önskemål, om jag skriver det här kanske någon kommer ihåg det när det är dags. Eller inte, för förhoppningsvis är det väldigt långt till dess.
1, Jag vill att någon sjunger Marie Fredrikssons "Ett hus vid havet".
2, Efter avskedet vid kistan ska man gå ut direkt, inte sätta sig i bänkarna igen.
Jag slapp gå i pumps, smet in hos Ulle och köpte nya snygga svarta skor med lite lägre klack. Struntade i vit skjorta under klänningen och mamma klagade inte. Så jag tror att jag klarade "dresscoden" till och med sett med mamma Märtas ögon.

SKALDJUR
Efter kyrkan tog jag och Therese med mamma Märta en sväng till Therese pappa Åke och tjôtade en stund. Sedan lämnade vi mamma och åkte till Therese och åt räkor och kräftor. Så gott men lite för mycket vin blev det allt.

HEMRESAN
Jag åkte ju SAS och använde Peters bonuspoäng. Hem fanns det bara businessclass. Gjorde inget alls. På den korta flygningen till Köpenhamn blev det croissant med ost och skinka och lite dricka till det. Flyget till London från Köpenhamn var en gourmetflygning :-)) Först lite dricka och snacks, jag hade ju bilen på flygplatsen så det blev läskeblask men andra försedde sig med flygbolagets sprit rejält. Sedan blev det middag. Lite räkor, varmt supergott bröd. Kycklingfilé med någon potatispuré. Dessertost och små ljuvligt goda chokladpraliner. Linneservetter och på slutet en ångad varm liten frottéhandduk att torka sig med. Ja jisses, det var skillnad mot Ryan Air.
Flygplatsen i Köpenhamn var skum. Alla klockor gick en dryg timma efter. Jag var tvungen att ringa mamma och fråga vad klockan egentligen var. Det är ju rätt viktigt att klockan går rätt på en flygplats. Och ska den gå fel är det definitivt bättre om den går före än efter. Nåväl jag är hemma igen och det är huvudsaken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0